Monthly Archives: април 2022
XX-6
1921 год. започва укрепването на бреговете на р. Марица, за да бъде предпазено населението от наводнения.
1923 год. в града има 32 склада за манипулация на тютюн около Централна гара и ул. „Иван Вазов“. Пловдив държи повече от половината от българския износ на тютюн.
1926 год. Пловдив има 84 000 жители.
По книгата на Николай Илчевски „Пловдив най най най най най“
ОБЯВА
Четвъртият Национален алманах “Космически искри” на Съюз “Духовно възраждане- България” и Международен електронен вестник “Сияние” очакват своите автори на адрес vkbd@abv.bg
РЕГЛАМЕНТ:
1 брой но творбите по .желание- проза, поезия
2 автобиография 15-20 реда
2. 5 лв. на страничка
Краен срок 30 юни 2022г.
отговорен редактор Мария Герасова
ОПЕРА И ТЕАТЪР
Музиката и театър се срещат в оперния спектакъл. Въздействието на оперното изкуство е неразривно свързано с постановката му на музикална сцена.
Най-големият оперен режисьор на 20 век, е великият италиански филмов
режисьор и сценарист граф Лукино Висконти /1906-1976/.Потомък е на прочутата благородническа фамилия- миланските херцози Висконти. Започва чиракуването си в киното, при „бащата на филмовия магически реализъм“ Жан Реноар- син на великия френски художник Огюст Реноар. Като филмов режисьор създава шедьоври на световното кино, като „Гепардът“, “Залезът на боговете“, „Смърт във Венеция“. А като близък приятел на
легендарното сопрано Мария Калас, заедно създават класически оперни постановки- „Травиата“/1955/ и „Ана Болейн“/1957/ в „Ла скала“. Незабравима е неговата „Фалстаф“ на Верди във Виенската
опера под диригентството на големия . Ленърд Бърнстейн.
Негов асистент е може би най- известния оперен режисьор в историята-
италианеца Франко Дзефирели /1923-2019/. Той поставя може би най-прочутата постановка на „Тоска“ от Пучини в Ковънт Гардън-Лондон /1964/ с Мария Калас и Тито Гоби.След като придобива световна слава, като оперен постановчик, създава филмовите класики- „Ромео и Жулиета“/1968/ и „Укротяване на опърничавата“ /1967/ с
Ричард Бъртан и Елизабет Тейлър.
Според критиците и меломаните, великия Джакомо Пучини /1858-1924/ е най-големият драматург сред оперните композитори. Не случайно неговите „Бохеми“, „Тоска“ и „Мадам Бътерфлай“ са в класацията на 10- те най- изпълнявани оперни произведения в историята. Самият той е третият най- изпълняван оперен композитор след Верди и Моцарт.
Роберт Уилсън /1941/- експериментален театрален и оперен режисьор ,драматург, хореограф, танцьор, художник, скулптор, звуков и светлинен дизайнер е най- почитаният оперен постановчик на нашето време. Извоюва световна слава с поставянето на иновативни музикални произведения от големи съвременни композитори. Прочутата му постановка на операта „Айнщайн на плажа“ на големия
композитор Филип Глас продължава 5 часа. Тя е изградена на принципа на колажа и поразява с много бавното оперно действие, иновативност и екстремни пространствени и времеви размери. Театралната му постановка- „Животът и времето на Йосиф Сталин“ продължава 12 часа. Той буквално променя смисъла и формата на думите в своите спектакли.
Така симбиозата между операта и театъра ,създават безсмъртни произведения на изкуството на 20 век.
Георги Караджов
XX-5
1912 год. 12 ноември в града е открито първото в страната сиропиталище за деца на загинали войници в Балканската война.1913 година България е в първата си национална катастрофа и губи по-голямата част от Македония, Източна Тракия и Добруджа. В Пловдив пристигат над 8000 бежанци. Бежанците от Македония се заселват на юг от железопътната линия, в квартал, наречен „Кючук Париж“.
1920 година градът достига 64 000 жители.
По книгата на Николай Илчевски „Пловдив най най най най най“
ИНТЕЛЕКТЪТ В МУЗИКАТА
Говорът е преобладаващото средство за комуникация между нас .Може би затова сме свикнали да преценяваме интелигентността на човека срещу нас, по езика, с който комуникира.
Но имаме и други сетива- едно от най-важните от тях е слухът. А в него пред нас се разкрива света на музиката. В нея има не по-малко мисъл и интелектуално усилие.
Големият испански тенор Алфредо Краус /1927-1999/ отстъпва по популярност на знаменитите Карузо Джили, Павароти, но има запазено място в пантеона на оперното изкуство. Още в началото на кариерата си, взима трудното за всеки творец решение, да ограничи до определен брой на година, своите изпълнения. Решението отнема от неговата популярност, но допринася за дългата му кариера- чак до неговите 70 години. Точно оценява възможностите на своя глас и затова се превръща в най- големия Вертер, от едноименната опера на Масне на нашето време. Същият Вертер,, прочутия герой от роман на Гьоте.
Загадъчният Артуро Бенедети Микеланджели /1920-1995/ е обявен за „най самотния и саможив“ сред гениалните пианисти на 20 век. Ритуалите му на сцената стават легендарни. Но това му позволява да постигне звук на инструмента си, непостижим за големите му конкуренти. Според големия
диригент Серджиу Челибидаке- „Микеланджели създава цветове, той не е просто пианист, а диригент.“
Самият Челибидаке /1912-1996/, румънец по произход, е съ-диригент на Берлинската филхармония с великия Вилхелм Фуртвенглер /1947-1952/.След отстраняването на последния напуска филхармонията. Неговата идея- фикс е „трансцеденталното изживяване“ на музикалното произведение, по време на концерт. Може би под влияние на дълбокото му познаване на дзен-будизма, затова е подозрителен към записите на дирижираните от него оркестри и произведения. Независимо, че някои от тях се превръщат в най- добрите в историята на музиката на 20 век.
Великанът в джаза, американеца Майлс Дейвис /1926-1991/ е наречен „пионер на музиката на 20 век“, „принц на мрака“ и „Пикасо на джаза“. Той е основната причина наред с
Дюк Елингтън, джаза да бъде възприет, като едно от най- важните направления в историята на музиката. Неговото комбиниране на различни музикални стилове е в основата на направлението „фюжън“ в музиката .В него, хармонично се съчетават най- различни музикални стилове- класическа музика, рок, поп- електрическа музика, кънтри….Признат е за един от най- иновативните творци на всички времена.
Да „интелектът“ в музиката има значение
Георги Караджов
XX-4
1912 година .концесия за изграждане на захарна фабрика в Пловдив е дадена на основаното в Париж дружество „Българска захарна компания“, която е със седалище в Брюксел Дружеството получава безплатно 200 дка земя до река .Марица .Фабриката заработва през 1914 година. Произвежда захар на кристали.
1912 год. март 20 младежи от Френския мъжки колеж и мъжката гимназия, увлечени по футбола, учредяват първия спортен клуб в Пловдив под името „Христо Ботев“.
По книгата на Николай Илчевски „Пловдив най най най най най“
ГАБРИЕЛА ЖЕКОВА- 5 клас, Дългопол бр.258
*С*Т*И*Х*О*В*Е*
МАМА
Днес е денят на мама,
Посрещам го с радост голяма.
Мила мамо бъди щастлива,
Здрава и обичлива.
На този ден и баба Гани празнува,
и от радост и се иска да танцува.
Цветя свежи ще и подаря,
и ще чуя думата благодаря.
Баба Краси също я обичам.
От училище в прегръдката й тичам.
Усмивка ще грейне на нейното лице,
ще ми каже, обичам те мило дете.
БРАТ МИ
Братчето ми Преслав се нарича,
и кака Габи много го обича.
Не може тази любов никой да не спре,
човек я носи в сърцето докато умре.
Спомням как с него бяхме на разходка,
и брат ми се уплаши като видя котка.
Чакам тук да дойдеш мили братко,
и ще видиш колко тук е сладко.
С нас съдбата бе такава, че ни раздели,
но кръвта вода не става, ти го запомни.
Никога недей забравя своята сестричка,
запомни, че е единствена, едничка.
Намерих даже и тази наша снимка,
колко сме щастливи, невероятна картинка.
Аз винаги ръка ще ти подам,
няма никога да те предам.
Желая да имаме срещи многобройни,
да пораснем с теб достойни.
Да сме здрави и любов да има между нас,
така да бъде, до последния ни час.
ЩЪРКЕЛ
Щъркел шарен откъде идваш кажи?
Цяла зима сигурно за мен тъжи!
Пролетта дойде и аз все гледам в небесата,
чакам да дойдеш, да зърна ятата.
Чакам те, нищо че клонките още са голи,
скоро всяка пъпка цвете ще отвори.
Ела и свий гнездо на наща къща,
и слънцето топло ще те прегръща.
Там излюпете вашите яйца,
отгледайте своите скъпи деца.
Когато големите и силните порастат,
те с вас смело ще полетят.
ПРОШКА
Ако си добър човек
си научен да прощаваш,
от сърцето си щедро
доброто да раздаваш.
Не ти ли става по-леко,
когато по човешки си простил?
Не си ли мислел, че и ти
все някога неволно си ранил?
С това лекува се душата,
когато ти прощават.
Защото много те обичат
и никога не те забравят.
Прости им, ти дори да знаеш,
че те никога не заслужават.
Дълбоко в паметта остава то
никога не ще да го забравят.
Ще моля днес и аз за прошка,
за всички мои неволни грехове.
Прости ми мили, скъпи тате,
за да имам по-спокойни часове.
Гледам небето и моля те тате,
и аз съм направила лоши неща,
че прощаваш ми винаги зная,
защото, ти беше най-добрия баща.
ПРОСТИ МИ!
Балистика бр.259
Балистиката (на гръцки: βάλλειν – хвърлям) е наука за движението на телата в пространството, след като им бъде придаден някакъв начален импулс. Балистиката е част от динамиката. Има най-широко приложение във военното дело, криминалистиката и съдебната медицина.
Дялове на балистиката
Балистиката има следните дялове:
вътрешна – изучава периодите на изстрела и движението на снаряда (куршума) в цевта;
външна – изучава траекторията и характера на движението на снаряда от напускането на цевта до прекратяването на неговото движение. Това е т.нар. „балистична траектория“ или „балистична крива“;
терминална (крайна, преградна) – изучава взаимодействието на снаряда с преграда (броня) и движението му през нея;
съдебномедицинска – изучава видовете и характера на огнестрелните рани.
Балистична експертиза
Гилза, от 9 мм патрон тип „Люгер“ с отпечатък от затвора.
Балистичната експертиза е дял от криминалистиката, който изследва и има за цел да докаже вида и типа на използваното оръжие и боеприпаси; местоположението на оръжието (стрелеца), траекторията на поразяващите елементи (куршуми) и други. Нарезните оръжия оставят специфични следи по изстреляните куршуми и техните гилзи. Съвременната балистична експертиза е в състояние да идентифицира конкретното оръжие, което е използвано в определен случай. Съвременната противовъздушна отбрана ясно разделя средствата за въздушно нападение на противника на две големи основни групи:
балистични – движат се по балистична траектория, без да маневрират. Такива са класическите и неуправляемите реактивни артилерийски снаряди, и балистичните ракети;
аеродинамични – активно маневрират във въздуха, най-често със собствен реактивен двигател. Такива са самолетите, крилатите ракети, съвременните ПТУР и ракети „въздух-земя“, бойните блокове (глави) на някои съвременни ядрени балистични ракети.