АНТИЧНА ГЕОМЕТРИЯ

Антична геометрия, древни митологични фигури на животни и символични орнаменти могат да бъдат открити в Ранния и Възрожденския Български Иконостас: 16 – 19 век. Подобна родствена украса се среща и в старобългарската ръкописна книга. Този тератологичен стил ( зверилен, ” чудовище ” ) се характеризира с преобладаващи в орнаменталната композиция чудовищни мотиви: грифони, змии, фантастични животни, в чиито тела са комбинирани части от различни животни – пернати, хищници и влечуги, антропоморфни и демонологични елементи. Едни от ранните прояви на тератологичния стил се наблюдават още в глаголическите ръкописи от 10 / 11 век. Също така тези мотиви се срещат при някои инициали в кирилската Савина книга от 10 век. Като интригуващи образци на този стил, особено в периода на неговия разцвет през 13 век, могат да бъдат посочени паметниците Болонски псалтир, Радомиров псалтир, Карпинско евангелие, Драганов миней, част от инициалите на Томичовия псалтир от 14 век и др. През периода на 15 – 17 век този стил на украса придобина наименованието Балкански. Интерес представлява постоянният мотив с много древен произход змей / змия – грифон със змиевидно тяло, който проявява предпазно – охранителна роля при иконостасната дърворезба. Тератологичният / Балкански стил на украса е споделян от различни общности, включително грузинска, арменска и някои регионални латиноезични школи – ирландска, каролингска, калабрийска, чийто общо семантични корени и семантично – семиотични зависимости не са проучени все още достатъчно задълбочено.
1 ) Църква ” Св. Теодор Тирон и Св. Теодор Стратилат “, село Добърско, Царски двери, 1614 2 ) Църква ” Св. Теодор Тирон и Св. Теодор Стратилат “, село Добърско, Горната част на иконостаса, 1614 3 ), 4 ) и 5 ) Църква ” Св. Богородица “, Бачковски манастир, Кръжило от иконостаса, 40 – те години на 17 век 6 ) Църква ” Св. Никола “, Пловдив, Апостолски фриз, Втората половина на 17 век 7 ) Църква ” Св. Атанасий “, Арбанаси, Лъв от венчилката, 1613 8 ) Манастир ” Св. Никола “, Арбанаси, Иконостас в притвора, началото на 18 век 9 ) Църква ” Св. Атанасий “, село Бобошево, Венчилка на иконостаса, 1656 10 ) Бобошевски манастир ” Св. Димитър “, Венчилка на иконостаса, 1729 (Национална художествена галерия София) 11 ) Църквата на село Бегуновци, Брезнишко, Царски двери, Началото на 17 век 12 ) Църква ” Св. Богородица “, Кюстендил, Царски двери, Началото на 17 век 13 ) Църква ” Успение Богородично “, Роженски манастир, Горната част на иконостаса в наоса, 1732 14 ) Карлуковски манастир, Ламя от венчилката на иконостаса, 18 век (Национален исторически музей, София) 15 ) Драгалевски манастир ” Св. Богородица “, Иконостас, Краят на 18 век 16 ) Драгалевски манастир ” Св. Богородица “, Кръжило, Краят на 18 век 17 ) Църква ” Възнесение Христово “, село Гаганица, Венчилка, 18 век ( Градска художествена галерия, Берковица ) 18 ) Църква ” Св. Архангели “, Арбанаси, Иконостасна венчилка, Краят на 18 / началото на 19 век (НХГ, София )
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
 Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
Снимка на Irena Yancheva.
 Миниатюра от Драганов миней, 13 век, Библиотеката на Зографски манастир – Прашков, Л., Шаренков, Ат. ” Паметници на културата на Света гора – Атон “, С., 1987.
Ирена Янева

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>