която прокарва идеите на експресионизма в България
Преди около един век големият гръцки писател, поет, драматург и философ Никос Казандзакис се запознава с първата българска художничка експресионистка Бистра Винарова във Виена, където тя, едва 21-годишна, подрежда своя графична изложба.
Българката веднага му прави изключително силно впечатление не само с оригиналните си творби, но и с рядката си красота и интелигентност.
На другия ден гъркът отново отива да види изложбата, на третия ден – пак, докато накрая, целият пламнал от притеснение, й предлага да се видят вечерта и да я прекарат заедно в някое заведение.
Оттук насетне бъдещият автор на „Алексис Зорбас“, направо преследва младата художничка и накрая й предлага да се омъжи за него.
От купищата писма на Казандзакис до художничката, които синът й Траян Радев грижливо пазеше до смъртта си, разбираме, че той безумно я обича и е готов да направи всичко за нея, но тя не му отвръща със същите силни чувства и той много страда.
Как само на 21 години една българка се озовава във Виена и даже излага там свои творби? След като прави началните си стъпки в рисуването в ателието на Елисавета Консулова-Вазова, снахата на Иван Вазов, през 1911 г. Бистра Винарова заминава за Дрезден, а по-късно за Мюнхен, Виена и Берлин, където учи живопис и едновременно с това излага свои работи.
Изложбите й в Германия, Швейцария, Австрия, а след това и в Италия, Франция, Англия и Америка се посрещат изключително добре. Мюнхенският й професор Ханс Хофман насърчава дарбата й да се изявява еднакво добре както в портрета, така и в рисуването на голо тяло.
Бистра е само на 23, когато в нея се влюбва жененият и доста по-възрастен германски скулптор проф. Георг Колбе. Отношенията и са белязани с много страст и нежност.
Разказват, че веднъж професорът я кани в ателието си, за да й покаже творбата на своя живот – внушителната скулптура „Адам“. Бистра повдига вежди и казва, че на едната ръка от лакътя надолу липсва тръпката.
Реакцията на Колбе е светкавична: той грабва работния си чук и долната част на ръката пада. Бистра закрива очи, но професорът я успокоява, че имал същото разбиране за статуята.
Днес тази скулптура е едно от най-известните произведения на Колбе.
И друг много известен интелектуалец и поет – Райнер Мария Рилке, е поразен от чара на Бистра Винарова. Той я забелязва на откриването на изложба във Виена, но не успява да я заговори. След време два;ата се сблъскват случайно в една галерия.
Рилке смята това за знак от съдбата, използва момента и й казва:
Щом се срещаме, значи, че съдбата ни свързва.
По това време той е секретар на великия френски скулптор Огюст Роден. След време й посвещава нежни стихове. Любовта му обаче остава платоническа – разбираме го от многото писма, запазени в архива на художничката.
Бистра Винарова се познава с художници като Роден, Пикасо, Матис. Влиза в кръга на експресионисти като Ото Дикс, Оскар Кокошка, Феликсмюлер и др., но поддържа контакт и с български художници. Именно тя прокарва идеите на експресионизма в изобразителното изкуство у нас.
Бистра Винарова наследява красотата на майка си – известната столична дама Елиза Винарова, която украсява приеми и светски събирания и блести с пъргав ум и начетеност.
Тя е дъщеря на известния възрожденец д-р Георги Вълкович, един от първите български професори медици в Цариград, а по-късно и в София. Разправят, че княз Фердинанд, който по това време още не е женен, кани Елиза на няколко пъти в двореца, но тя категорично отказва.
След като не отговаря с взаимност на толкова знатни ухажори, накрая Бистра Винарова избира големия публицист, историк и дипломат Симеон Радев – автора на знаменитата книга „Строители на съвременна България“.
Когато през 1907-1908 г. започва да събира документи за написването на своите „Строители…“, Радев веднага разбира, че няма да са му достатъчни само изнамерените материали, и тръгва да интервюира останалите живи участници в историческите събития непосредствено след Освобождението.
Така през 1910-а, когато вече е известен публицист и автор на стотици блестящи статии за в. „Вечерна поща“ и сп. „Художник“, той се озовава в дома на Елиза Винарова, за да разговаря с нея за покойния й съпруг и за някои близки до тяхното семейство исторически личности.
Именно тогава се запознава и с Бистра, която му прави много силно впечатление със своята красота и интелект.
Ако съдим по фотографиите й, тя наистина е блестяща. В един автопортрет, рисуван в годините на младостта й, виждаме фините нежни черти на лицето й, с цветни щрихи са очертани веждите, косите, устните и клепачите.
С няколко тъни акцента над главата, към слепоочията, яката и брадичката е постигнала пластическата изразителност и красота на образа.
След 13 години двамата се виждат отново, само че във Виена. Там Бистра следва живопис, а Радев работи в архивите на бившата Австро-Унгарска империя. Той е на 44 години, владее пет езика, включително арабски и турски, и е утвърден дипломат – бил е пълномощен министър в Букурещ, Берн и Хага.
През 1922-ра двамата се сгодяват във Виена, а на следващата година се женят в Цариград, където той е изпратен на дипломатическа работа.
През периода 19251933 г. Симеон Радев е наш посланик във Вашингтон, през 19351938 г. – в Лондон, през 1938-1940 г. – в Брюксел. Там, в изисканите салони на тези световни градове, хайлайфът веднага заговаря за прочутата двойка.
До приятелство с тях се домогват политици, учени, артисти, журналисти. Бистра Винарова, която владее няколко чужди езика, е перлата на дипломатическите среди зад Океана.
Тя е съвършената аристократична дама, блестяща със своята външност и светските си умения. Приятен и умен събеседник, Винарова е обаятелна с тънкото си чувство за хумор и самоконтрола си.
Никога не парадира с произхода и талантите си, просто защото те са толкова ярки, че са видими за всички.
Чувал съм, че връзката на семейство Радеви по онова време е толкова силна, че двамата могат да общуват помежду си и само по телепатия.
Така например през 1925 година Бистра Винарова предупредила телепатично своя съпруг да не ходи в църквата „Света Неделя“ и той избегнал срещата със смъртта. При атентата на крайно леви комунисти срещу военния елит и цар Борис III на 16 април в храма загиват над сто души, а други 500 са ранени.
Когато през януари 1944 г. над София прелитат големите англо-американски бомбардировачи и сеят разруха, те са в една вила в Бояна. Един ден Радев решава да слезе до София, за да свърши някаква работа. След часове във въздуха се разнася мощен тътен – градът отново е бомбардиран.
Тогава Бистра се усамотява в един ъгъл на къщата, започва нервно да пуши и след около половин час казва на сина си:
Трайче, чух го! Баща ти е жив!