ЧЕРНО БЯЛО

Хората сме емоционални същества.Често възприемаме света около нас с чувствата си,а не чрез разума.Лесно приемаме или отхвърляме хора,идеи,творби на изкуството.Сякаш за нас съществуват само бялото- на съвършената красота и хармония и черното на грозното и отблъскващото.Но света не е само това, в него има цяла палитра от нюанси,които докосват съкровени кътчета в нашата душа и съзнанието ни.Парадоксално но черно бялото в изкуството не е само черно и бяло.Черно белите филми на великия Чарли Чаплин ни запленяват с всички нюанси на човешките мисли и чувства.Както черно белите платна images (1)на великия Жорж дьо ла Тур /1593-1652/ стимулират нашето цветно въображение“.
Големия френски бароков майсторq бележи върха на френската барокова живопис.Само в неговите платнаq тя достига онзи праг на съвършенство,който „оживява“ платната на големите италиански майстори на барока.Сюжетите на неговите картини са предимно религиозни,изпълнени са в стила Киароскуро /бяло черно/ и често са осветени единствено от свещници.Атмосферата е почти мистична и ни отвежда в области,които обикновеното човешко съзнание трудно може да възприеме.
Дьо ла Тур не получава системно живописно образование-много малко се знае за неговия живот.Един от безспорните факти в биографията му е, че е роден и  работи в херцогство Лорен,което по неговото време е погълнато от френското кралство.Специалистите откриват в творбите му силното влияние на великия бароков художник Караваджо,но не директно а „филтрирано“ през творчеството на холандските караваджисти от Утрехтската школа и особено на прочутия    Хендрик Тербрюген /1588P._Bodart_Portrait_of_Henric_Ter_Brugghen-1629/.  
Славата му расте и става придворен художник на френския крал /1638/.Изглежда величеството е било впечатлено от приглушените, оскъдно осветени и лишени от драматизъм /за разлика от Караваджо/ сцени,които ни потапят в света на съзерцанието.Съвършените му геометрични композиции,съчетани с ясни форми и чист рисунък са „забравени“ след неговата смърт до 1915 година,когато конференция посветена на него и на големия холандски майстор Вермеер дава истинската оценка на един от най-големите живописци на всички времена.
Така „черно белия“ дьо ла Тур записва името си със златни букви в световната история на изкуството.
 Георги Караджов
 

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>