Успехът е алфата и омегата на нашата мотивация в днешното време. Искаме да сме най-успешните, най-известните, най-влиятелните, най най най…Но ако може това да се случи днес, тук, на часа защото нямаме време за губене.
А знаем ли, през какво са минали истински известните личности, за да ги гледаме пред телевизионния и кино екран?
Защо преди да мислиш за успеха, би трябвало да го дефинираш за самия себе си. Един е той за изключителния спортист, друг за човека на духа, трети за писателя и поета…А за да го достигнеш е необходимо да го заслужиш .Включително с огромни физически, умствени и духовни усилия. Поредица неуспехи и провали, от които да се учиш. За да може накрая да се усмихваш победоносно пред телевизионната камера. Затова може би по-важен от самия успех е пътят към него. Ако си подготвен за изпитанията ще стигнеш целта, а иначе ще заседнеш някъде другаде.
Големите китайски мислители знаят много за успеха, защото са го изстрадали лично. Още повече за пътя към него. Така, че да потегляме към световната слава с- Лао Дзъ, Сун Дзъ, Хан фей Дзъ…
Лао Дзъ живял 6-5 век преди новата ера е създател на даоизма- една от трите главни философски системи на Китай. Създадената от него школа се нарича таоизъм. В даоизма е почитан, като божество. Според някои е предшественик на китайската императорска династия Тан, поради връзката между фамилното име на династията и името Лао Дзъ.
В китайската традиция го наричат Върховен мистериозен и първоначален император .В библиотеката на двора на царство Джоу се запознава с Конфуций. На преклонна възраст, разочарован от неразбирането на неговото учение напуска Китай на…запад. Според някои, за да достигне родината си-България. За да го пуснат през границата написва трактат от 5000 йероглифа- нарича го „Трактат за пътя /Дао/ и свойството /Дъ/“.По известен е като „Дао дъ дзин“- най-превежданата книга на земята след Библията. Един загадъчен трактат, който и днес е предизвикателство за превод и тълкуване. Нека погледнем в него:
„Верните слова не са красиви
Красивите слова не са верни
Мъдрият не спори
Спорещият не е мъдър
Знаещият човек не се самоизтъква
Самоизтъкващият се човек не знае.“
Ключов е текст 25:
„Пътят Дао е велик,
небето е велико
земята е велика
и човекът също е велик
Във вселената има 4 ри Велики
и Човекът е едно от тях
Човекът следва земята
Земята следва небето
Небето следва пътя Дао
Дао-онова, което е..“
Лао Дзъ ни показва единството на противоположностите хилядолетия преди да бъде дефинирано като закон на развитието в новото време. Както и изключителното значение на пътя в земното ни съществуване, който всъщност няма край…
Известният пълководец, стратег и мислител Сун Дзъ живее през 6-5 век преди новата ера. Най-известното му произведение е „Изкуството на войната“. Днес, неговите принципи се прилагат във всички сфери на живота, включително в бизнеса, спорта, психологията. Той е своеобразен наръчник за действие на човека при промени в заобикалящата го среда. Според трактата действията му трябва да бъдат динамични, бързи и подходящи. Ние трябва да бъдем готови за неочаквани ситуации, защото плановете ни и тези на нашите опоненти непрекъснато се променят. Върху действията ни влияят икономически, тактически, дори социални фактори от заобикалящата ни среда. Необходимо е внимателно да планираме това, което правим- с оглед пътя, терена, сезоните, като показваме лидерство и способност да управляваме процесите. Необходимо е, подчертава Сун Дзъ да сме гъвкави и адаптивни, и…да сме добре информирани за плановете на нашите опоненти.
Забележителният философ и държавник Хан фей Дзъ , който живее по същото време като Лао Дзъ и Сун Дзъ е основоположник на школата на легистите и основен опонент на Конфуций по отношение на принципите на управлението, и функционирането на държавата. Той е с благородно потекло- принц на царство Хан. За разлика от великия си съперник Конфуций, който залага на традициите, обичаите и фамилната йерархия Хан фей Дзъ издига в култ законите, което и дава името на школата на легистите-в превод последователите на закона. За него решаващи за успешното развитие на държавата са добрите закони, ефективните административни системи на управление и внимателното изграждане на авторитетите в обществото. За да има ефективно управление краля, трябва внимателно да балансира наказанията и наградите на своите служители, за да ги мотивира за успешна дейност. Като доказателство за своята правота, той дава прочутия в историята на държавата и правото пример, как от непочистването на една улица в даден град, може да се стигне до граждански размирици, дори до революция. Идеалът за добрия управник според Хан фей Дзъ е да управлява така, че да не бъде забелязван от своите поданици. Нещо като „невидимата ръка“ на пазара, която балансира икономическите отношения. Дори комунистическия лидер Мао Дзе Дун възхвалява легалистката и антиконфуцианска политика на династията Цин. Независимо, че именно императора- обединител на Китай Цин Хуанди заповядва на Хан фей Дзъ да извърши ритуално самоубийство, заради- недоказан донос срещу него от негов недоброжелател. Трябва да отбележим, че в днешен Китай най-уважаваната фигура в областта на управлението е Конфуций.
Нека се поучим от мъдростта на великата китайска традиция, преди да се впуснем по несигурния път на успеха…
Георги Караджов