Monthly Archives: септември 2021
ЧОВЕШКА МАШИНА
Въпросът за произхода на човека вълнува научната общност, от зората на научните изследвания.Всички философски системи и религиозни учения, поставят човешкия произход в основата на своите разбирания за света.Логично, те дават разнопосочни отговори на този фундаментален въпрос…
Един от най-достоверните подходи за проверка на различните теории за човешкото съществуване, е кои методи за изследване се използват за разкриване на „тайната“ на живота.Биофизиката и химията в най-голяма степен се доближават до разбирането на източниците на живота и начините за неговото изследване.
Кърт Вютрих /1938/ е швейцарски химик и биофизик.Завършва физика,химия и математика в университета на Берн, преди да защити докторската си дисертация в университета на Базел..
Като докторант в прочутия Калифорнийски университет в Бъркли започва да работи в новата тогава дисциплина-ядрено-магнитна резонансна спектроскопия.Тя е един от най-успешните методи за изследване във физиката на елементарните частици,но той я прилага в друга научна област-хидратацията на металните комплекси в организма.Това е един от най- важните процеси в човешкия организъм,който е решаващ за неговото функциониране и развитие.
Той е един от първите в света,които използват ядрено-магнитни спектрометри за изучаване динамиката и структурата на протеините.Протеините са в основата на осъществяване на жизнените процеси в организма.
След завръщането си в Швейцария си сътрудничи с Нобеловия лауреат Ричард Ернст при осъществяването на първите в света двуизмерни ядрено-магнитни експерименти. Установява че ядрения ефект на Оверхаузер е подходящ за измерване на разстоянието в протеините.Изследванията му довеждат до революционно откритие- установяване на последователността на резонансите на инхибитора на трипсина от панкреаса на говедата и глюкагона.
Получава най-големите научни награди в областта на биофизиката и биохимията.2002 год. му е присъдена Нобелова награда по химия за „развитието на ядрено-магнитната резонансна спектроскопия за определяне трииизмерната структура на биологичните макромолекули в разтвори“.Откритията му разкриват удивителната прилика във функционирането на комплексите елементарни частици и протеините в човешкия организъм.На 2.04.2018 година той получава постоянно местожителство в Шанхай-Китай.Оказва се че дори Китай живо се интересува от функционирането на отделния човешки организъм.
Автор: Георги Караджов
СРЕДНОВЕКОВИЕ 13
1410 год.- Пловдив е опожарен по заповед на Сюлейман Челеби, син на султан Баязид I, който в спор за властта с по-малкия си брат Иса Челеби има подозрения, че градът е център на приготовления за военна интервенция против него.
По време на гражданските размирици /в онзи момент/ в Османската империя от всичките претенденти за султан, Сюлейман е най-доброжелателен към християните в Европа.
Победен е от другия си брат Муса Челеби в битка при София и по-късно е обезглавен на 17.02.1411 година
По книгата на Николай Илчевски „Пловдив най най най най най“
СЕДМИ НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС
Наградите на седми национален конкурс за детско– юношеска рисунка “Нашите традиции и обичаи”
НОВ
Кризите са неизменна част от развитието на човешките общества.Тяхното преодоляване в индивидуалното битие на отделния човек и в обществото като цяло, се явява „вечно“ предизвикателство в движението на човечеството по трънливия му път.За съжаление, най-често започваме да търсим новото във всичките му измерения- мислене действие, организация,предизвикателство, когато кризата ни връхлети…
В съзнанието ни често битува заблудата, че добре уредените и развити общества са станали такива, сякаш от само себе си.Но, те също имат интересна и драматична история, от която явно са се поучили по-добре от нас, които населяваме по – бедните и лошо-организирани държави.
Ние, в България мечтаем да бъдем Швейцария на Балканите.Затова, обичаме да изучаваме нейната история и държавна организация.Пишещият тези редове не прави изключение.Но дори аз се изненадвам, колко малко знам за богатата,добре уредена и често давана за пример Швейцария..
Адолф Банделие /Adolphe Bandelier/1840-1914/ e американски археолог-швейцарец по рождение.Независимо, че семейството му е от столицата на Швейцария-Берн, още когато е малък то емигрира в Америка- щата Илиноис Там , където швейцарски емигранти са направили собствена община.Нямах представа, че в Америка през 19 век е имало толкова много швейцарски емигранти.Но трябва да имаме предвид, че тогава Швейцария не е била една от най-богатите страни на Европа,напротив по стандарт, е една от най-бедните.
Запознанството му, с един от най-големите антрополози на нашето време Луис Морган в Ню Йорк, го насочва към археологията.Но изненадващо за мнозина започва археологическа и етнографска работа сред местното население, в един от най-неизследваните райони на Северна Америка по онова време- Югозападните щати и Мексико.
Може би, защото и той самия идва от един не толкова напреднал и познат район на Европа- Швейцария.Там, той се превръща в най-големия и уважаван изследовател на предисторията в Мексико и щатите Аризона и Ню Мексико. В 1892 година предприема голяма научна експедиция в Еквадор,Боливия и Перу, където разобличава много митове,свързани с историята и развитието на цивилизацията на инките в Перу.
Научното му дело е високо ценено в САЩ.Националният музей на щата Ню Мексико е наречен на неговото име, за неговия принос в изучаването на праисторията на местните култури и етнически групи.През 1881 година е избран за член на Американското антикварно общество.
Така, представителя на една изостанала по европейските стандарти държава от 19 век-Швейцария „открива“ за света една от най- важните „забравени цивилизации“ на новия свят –Америка.
Автор: Георги Караджов
СРЕДНОВЕКОВИЕ 12
1364 год.- българския гарнизон в Пловдив оказва упорита съпротива срещу турския натиск.Но неговия дух е сломен,когато турците откриват водопровода при село Марково и прекъсват водоснабдяването на града.Градът е завладян от пълководеца Лала Шахин, който вече е превзел Одрин.Следва турско владичество 515 години.
1393 год. последният български цар Иван Шишман, син на Александър е доведен в плен в Пловдив,където умира в затвор
По книгата на Николай Илчевски „Пловдив най най най най най“
Ангел Русев е в Топ 10 на най-добрите млади български спортисти за 2019 бр.251г.
Ангел Русев се нареди седми в традиционната годишна анкета за „Най-добър млад спортист на България“. В класацията на сайта за детско-юношески спорт Viasport.bg за 2019 година европейският шампион до 20 г. отново осигури на родни щанги място сред елита. Освен златато, придружено с три световни рекорда за юноши от първенството в Букурещ през октомври, Русев стана и европейски вицешампион за мъже в кат. 55 кг през април в Батуми.
16-годишният плувец Йосиф Миладинов бе избран за най-добър млад спортист на България за 2019 г. Той спечели с актив от 788 точки.В допитването до спортните журналисти участваха точно 100 представители на медиите, които посочиха 55 състезатели на възраст до 19 г
На второ място в класацията остана победителката за 2018 г. Александра Начева, която събра 520 точки от журналистическия вот. Трета е носителката на Световната купа на сабя за девойки до 20 г. Йоана Илиева с 507 точки.Призовата десетка допълниха Светла Згурова (модерен петобой), Едмонд Назарян (борба), Нургюл Салимова (шахмат), Ангел Русев (вдигане на тежести), Владимир Гърков (волейбол), Валентин Андреев (лека атлетика) и Александра Фейгин (фигурно пързаляне).
Преди Йосиф Миладинов приза за №1 при младите са печелили: Владимир Зографски (2011 г., ски скок), Ния Димитрова (2012, биатлон), Денис Димитров (2013, лека атлетика), Благой Найденов (2014, бокс), Даниел Асенов (2015, бокс), Антъни Иванов (2016 и 2017, плуване) и Александра Начева (2018, лека атлетика).
Мартин Стоев бе определен по безспорен начин за треньор №1 на годината. Той събра 750 точки, а вторият в допитването Ангел Стойков (футбол) е с 200. Гласове получиха още Веселина Златева (хандбал), Таня Гатева (баскетбол) и Стефан Георгиев (плуване).
Воденият от Стоев национален отбор по волейбол за юноши под 17 г. пък бе определен за Отбор №1, след като през миналата година спечели сребърните медали от европейското първенство в София и златото от Балканиадата.
Тази година Viasport.bg връчи и три специални приза. „Воля за победа“ отиде у 14-годишния футболист на ФК „Национал“ (София) Кубрат Комсалов, който въпреки че е диагностициран с диабет, не се отказва от спорта, а е вдъхновение за своите съотборници и добър пример за съперниците си.
16-годишният национал на България по баскетбол на колички Цветомир Цветков стана първият носител на приз „Вдъхновение“, а 12-годишната състезателка по водна топка на клуб „Локомотив Никола Нанов“ Анелия Янева бе излъчена от Фондация „Емил Шарков“ за приза „Деца на бащи герои“, която се присъжда на деца на загинали служители на МВР.
В награждаването на призьорите се включиха личните треньори на състезателите, както и зам.министърът на спорта Стоян Андонов, зам.кметът на София Тодор Чобанов, Енчо Керязов, Борислав Кьосев, главният мениджър на Корпорация „Развитие“ Александър Александров, Милена Шаркова, доскорошният омбудсман Мая Манолова и други.
ДЕСЕТКАТА ЗА 2019 Г.
1. Йосиф Миладинов (плуване) – 788 точки
2. Александра Начева (лека атлетика) – 520 точки
3. Йоана Илиева (фехтовка) – 507 точки
4. Светла Згурова (модерен петобой) – 464 точки
5. Едмонд Назарян (борба) – 420 точки
6. Нургюл Салимова (шахмат) – 347 точки
7. Ангел Русев (вдигане на тежести) – 305 точки
8. Владимир Гърков (волейбол) – 259 точки
9. Валентин Андреев (лека атлетика) – 256 точки
10. Александра Фейгин (фигурно пързаляне) 199
Треньор – Мартин Стоев (волейбол) – 570 точки
Отбор – Национален отбор по волейбол за юноши под 17 г. – 870 т.
Специални призове
Воля за победа – Кубрат Комсалов (футбол)
Вдъхновение – Цветомир Цветков (баскетбол на колички)
Деца на бащи герои – Анелия Янева (водна топка)
http://wfbulgaria.com/angel-rusev-e-v-top-10-na-nai-dobrite-mladi-bulgarski-sportisti-za-2019-g/
Само ако започнеш да правиш добро, бр.251
ще повярваш в него
Снимка: ejaugsburg / Pixabay.com
Какво е доброто в своята същина? Дали човек се ражда лош или добър?
Добротата има различни форми, различни проявления и всеки човек я приема през своята призма, по различен начин. Общоприетото схващане за доброто е от морална гледна точка, да се спазват нормите на поведение в дадено общество. Добър си, ако правиш определени неща, които твоята общност възприема за такива.
Относно това, дали човек се ражда лош или добър има много спорове. Много философи, психолози и хора от цял свят се занимават с този въпрос. Отговор не е намерен и до днес. Едни казват, че човек се ражда с душата си, че тя не е придобита вследствие на неговото израстване. Когато в душата си се родиш добър, такъв си през целия си жизнен път.
Други пък са на мнение, че човек се ражда изначално лош, а добротата е придобито и заучено следствие от възпитание, образование, религия, семейни ценности. Един от най-големите съдници и изследователи на доброто и лошото в човешките душа и дела, това е църквата. Или по-точно казано религията. Няма религиозна система от вярвания, която да не обхваща темата за контраста между доброто и злото. Всяка от религиите учи хората на това да са добри към околните, към всичко, което е живо.
Дали обаче има някакво добро, което да е общоприето от всички, без значение от расата, религията или държавата им? Отговорът е, че има. Когато помагаш на възрастни хора да пресекат улицата, когато даряваш пари на нуждаещите се, когато не нараняваш околните физически или психически. Тогава Ти си добър във всяка част на света.
До голяма степен отношението на индивида за доброто идва от лично неговата перцепция и възприятие. Ако един човек е винаги негативен, винаги зле настроен към всичко и всички, той никога не би имал очи, за да види доброто и сърце, за да стори добро. Още от много малки ни учат кое е правилно и кое не е. Но правилата, не са свързани с доброто като такова. Те са свързани с ценности и изисквания, за да няма хаос в даденото общество, за да имаш високо уважение от хората около теб.
Всеки ден, всеки от нас се сблъсква с купища проблеми, с купища несправедливост. Светът е залят от лоши новини, от глад, от климатични промени, убийства, изтребване на животински и растителни видове… все негативни новини. Много от хората разсъждават, че дори ти като едно човешко същество да сториш добрина, това няма да промени нищо. Точно заради такива хора с подобно мнение, обаче сме залети от всичкия този негативен вятър, който не духа в посока на положителните промени.
Всеки един от нас е част от голямата дишаща система, от големия организъм, наречен Земя. Всички ние сме зрънце, посято тук, с някаква цел, с някаква мисия. Както човешкото тяло, което страда, когато дори един малък неврон не е наред, така и Земята страда, когато дори един човек, прави неща, за да я руши.
Ако всеки от нас приеме себе си за важна част от развитието на света, със сигурност Земята би станала едно много по-добро място, от което е в момента. Ние хората имаме един много сериозен проблем, който малко от нас осъзнаваме. Проблем с Егото си, и по-конкретно – проблем с възприятието си за него.
Егото за нас хората се превърна в движеща сила на поколения. Движеща сила, която кара хората да зажадняваме за световна власт, власт на всяко едно създание, растение или изобщо жив организъм в света. Ние искаме да сме Господарите на Света и донякъде успяваме. Успяваме, но не си даваме сметка, че се саморазрушаваме.
Най-висшият вид на планетата се оказва най-нисш в отношението към другите. Най-нисш в грижата и старанието за другите. Само ние хората сме способни да се радваме на чуждата болка, да изпитваме удоволствие от чуждите страдания.
Само ние хората се избиваме по между си за пари, съсипваме цели държави и структури, за пари. Само ние сме способни в един момент да прегръщаме и целуваме детето си, а в следващия да сме отговорни за глада на милиони деца като нашето по света. И така всеки от нас може да изложи своята теза за злините които вижда, които усеща, които го заобикалят. Но колко от нас могат да говорят и да вършат добро? Колко от нас са способни на истински добри дела?
Има тенденция хората да сме като едно стадо. Когато някой от стадото поеме по един път, другите автоматично го следват, без да мислят дали е правилният път или грешният. В тази посока аз мисля, че доброто е заразно. Доброто може да стане навик, ТРЯБВА да стане навик. Като цигарите, алкохола и кафето, но с хубав край.
Въпреки всички тези, че човек се ражда лош, през всичките години моето наблюдение е обратното. Във всеки от нас спи добро, дори в най-големите злодеи, стига да има очи, които да го видят и сърце, което да го подтикне да се събуди. Безразличието е най-лошото, тъй като ти пасивно извършваш злина, затваряйки си очите пред събития, които би могъл да промениш само с една крачка встрани от пътеката, на която си.
За да започнем да вярваме в доброто, трябва да започнем да го правим. Да спасим улично куче или коте, да видим благодарността в очите му, да усетим със сърцето си, че нашата помощ е направила света на едно създание по-добър. Да нахраним бездомник, да усетим доброто как минава през цялото ни тяло, как ни изпълва с енергия. Изпълнени веднъж с тази лечебна енергия, ние изпитваме нужда от нея, изпитваме нужда да продължаваме да я усещаме.
Доброто става част от нас!
Даскал Ботьо Петков – неуморният будител бр.251
Един вълнуващ разказ за сърцатия учител, остави ярка следа с възрожденския си плам и себеотдаденост в името на просветата
Автор: Христина Митева
От малък обикнал учението, Ботьо не мълча пред баща си и поиска от него да го прати в странство, за да учи наука, че да стане голям, уважаван човек. Баща му – Петко гайтанджията, въртеше едновременно няколко занаята, като напоследък бе отворил и кръчма. Дано се види с пари, че спокойно да посреща нуждите на семейството си…
Учил бе Ботьо в училището на даскал Райно Попович, овладял бе харно и гръцкия език, а после две години стоя даскал в родния си Калофер. Някак не му харесваше стария, установен в училището ред, дето повечето даскали държат дълги тояги, здрави дряновици в ръце, също прилични на пастири говедари, заели се да усмиряват говедата в стадото.
Не му харесваха и думите, с които бащите водеха децата си при него в даскалото: „Кокалите му да строшиш, ама грамотен човек да го направиш!“, „Месо ти го давам, кожа и кокали да ми го върнеш, ама грамотен да бъде!“, „Да го пребиеш от бой, ама човеч ка го направиш!“…
Не тояга и бой искаше даскал Ботьо, а уважение към книгите и любов към познанието. Това с бой не се постигаше, а с умение от страна на даскала, с търпение, с изпитан преподавателски тертип на
обучение, което бе кротко и внимателно.
Даскал Ботьо искаше децата, обучавани от него, да го запомнят с добро, с мъдри думи и разсъждения, както и с гордостта, че са били точно негови ученици.
И той винаги посочваше най-добрите от тях в ученето, похвалваше ги пред всички с висок глас и в училищните празници пред родителите и гостите.
Особено много държеше даскалът на усвояването на високия морал, отговорност и добросъвестност, които задължително трябваше да притежават неговите възпитаници, за да бъдат ценени и уважавани от всички.
Затова той записа духовна семинария в Одеса и я завърши успешно. Там се запозна и с установените от Господа нрави, в които никак не присъстваше османския гнет. И той осъзна в пълнота какво дивашко, ориенталско насилие се извършва над народа му, какво осакатяване на мисълта и талантите се прави от грубия дивак насилник, чиято единствена цел бе изтреблението на друговерците!
Виждаше и лукавщината и вероломството на гръцките фанариоти, се то со кротце и со благо приспиваха доверието на българите, за да ги прикоткат под своята воля.
Усвоил добре руския език, даскал Ботьо прочете доста книги на техните писатели. Духът му се възвиси, а гордостта му, че е българин нарасна, защото осъзна какво велико племе са българите и какви нечувано добри дела са вършели царете ни за света. Колко пъти са спасявали великата уж Византия от кръстоносци и араби, от погубление. Как са дали българите свои букви, своя азбука на славянските народи, подтиквайки ги към нови познания и напредък! Какви разкошни палати и дворци, църкви и училищна, умело и мъдро устроени селища са имали българите – с водопроводи, с прави и широки улици…
Но сега всичко българско било разрушено, разграбено, запалено. Никъде нищо вече не напомняло за съществуването на български народ и царство.
По цели нощи се въртеше в постелята си даскалът и не можеше да заспи от мъка и ядове, кога видя в библиотеката чужда и една българска книга от Кирило-Методиевото време! Как красиво бе изрисувана и съставена тя, с какви позлатени букви бе! Изработена бе тя в Преславската книжовна школа под погледа на великия книжовник Горазд – ученик на солунските братя.
Видя и книга, списана в Охридската книжовна школа, която пожела да вземе в ръцете си и да разлисти. Искаше сам да види коя от двете български школи е правила по-хубави книги, но библиотеката затваряше и не му позволиха. Когато на другия ден отиде отново там, книгата липсваше на лавицата – била дадена на друг читател.
Знаеше даскал Ботьо, че го лъжат, но нямаше що да направи. Затова побърза да се върне в отечеството си, където с жар се зае да обучава своите ученици, от които се очакваше да извършат велики паметни дела в утрешния ден – та нали бяха достойните внуци на Самуила, Крума, Асеневци, Калояна и на хилендарския монах Паисий!
И намисли коренно да промени обучението в училище. Раздели децата на класове, които настани в различни стаи. Забрани боя над учениците – нека даскалите не ги бият, нито децата се бият помежду си, да не палуват и да се държат прилично в училището.
Създаде той и учебна програма да всеки ден, в която се указва точно кои предмети ще се изучават. Искаше да запознае възпитаниците си с релефа на родината, да опознаят те земята ни, реките, планините, равнините, да научат как се отглеждат растенията, с които се храним… И създаде учебник по землеописание (география с други думи).
Подобри и учебника по граматика, като при словореда сложи подлога на първо място, после следваше действието, след него идеше ред на допълнителните и обяснителни думички. Така с намесата на даскал Ботьо речта ни стана по-ясна и точна, по-разбрана. Затова и учените хора си личаха с изразяването си от останалите люде, дето заекваха, пъшкаха и мъчително търсеха думи да се изкажат.
Щастливо женен за Иванка Дренкова от уважаван в Калофер род, Ботьо се сдоби с девет деца – все здрави и умни, между които бе и гениалният бъдещ поет Христо Ботев.
Казано на съвременен език, усърдният даскал достигна в работата си до поста на високия чин в даскалото, като придоби не само званието „народен учител“, но и бе назначен за главен инспектор на околните 5-6 училища със заплата, повече от 1000 гроша годишно.
Той се зае усилено да превежда книгите на Юрий Венелин, за да покаже на българите какво знаят за тяхното минало чужденците. Че те не са прости орачи и копачи, че сме мерили ръст с Византийската империя, която барем пет пъти е менила името си, докато България никога не е променяла своето!
Успява даскал Ботьо, макар и с много проблеми, да издаде със собствени средства своите преводи и учебници. Узнали за успехите му, и чужди, и свои се втурват да му пречат, да го спъват да не издава повече свои книги. Но, владеейки добре и гръцки език, даскалът превежда не една и две полезни книги. Сътрудничи и години наред на авторитетния „Цариградски вестник“ и на изданието „България“, що издига глас за Българска патриаршия и Българска църква.
Лека-полека неговите старание и упоритост дават своя резултат. От учениците му израстват велики мъже – Георги Сава Раковски, Петко Рачов Славейков, Найден Геров, синът му Христо Ботев… Негови възпитаници учат в 25 държави по света и никога не се посрамват в работата и живота си!
А когато на стари години, грохнал от туберкулозата и немотията, едвам прекосява калоферските улици, чорбаджиите мекерета с доволство кимат с глава подире му и на присмех след него думат: „Тъй му се пада, като е отгледал син нехранимайко!“.
Даскал Ботьо умира едва навършил 54 години – изпаднал в мизерия, без пенсия…
Казват, че великите люде цял живот изплащат приживе своята бъдеща слава и известност. Принудени са търпят обиди, пренебрежение, самота, нищета заради неспирното си себераздаване. Били също като падащи звезди, слезли от небесата на величието, за да светнат на народа си и да изгорят в жаждата си да го извисят!
http://www.desant.net/show-news/51412
Българска сватба и български сватбени обичаи бр.251
Ако отправим поглед към миналото, ще научим за доста чудни обичаи и суеверия, които едновременно ще ни вдъхновят и смутят. Няма нищо странно в това – хората са живеели по коренно различен начин от нас, мисленето им е било обуславяно от обичта към труда и моралните устои. Особено любопитни са старите български сватбени обичаи, както и ритуалите, които се извършвали преди венчавка.
Мястото на хляба в сватбените традиции
Още от момента на годежа, та чак до самата сватба, семейството на момъка давало хляб на бъдещата булка всеки ден. Правели се и сладкиши и това било своеобразно пожелание да имат сладък живот младите. Самото изпращане на хляб изразява желанието им да бъдат на обща трапеза, да станат част от голям род, да се сближат. Тази храна е свързана и с плодородието, тъй като пшеницата символизира именно това. Питката заема важно място и в самата брачна церемония.
Снимка: БНР
Подаръците между семействата на младоженците
От годежа до самата венчавка семействата на бъдещата булка и на младоженеца си разменят подаръци. Това е интересен български сватбен обичай от миналото. Така са изразявали многократно съгласието си да станат един род и да потвърдят още веднъж уговорката си. Подаръци са били обувки за красивата годеница, бели кърпи за свекървата, кокошка и за двете семейства и др.
Снимка: БНР
Интересни забрани и таен годеж
Въпреки че е имало строги правила, които са се спазвали при годеж и сватба в миналото, е имало и специфични случаи, които са изисквали различен подход. Такъв интересен български обичай е бил тайният годеж. Той се е допускал, когато трябва да се преодолее дадена обществена забрана. Например в случаите, когато по-малката сестра иска да се омъжи, а кака й още не е (обърква се редът), когато момичето е твърде младо за сватба, както и когато годеникът е войник или на гурбет, тогава даже е възможен годеж без неговото присъствие. Било е забранено годеницата да ходи до дома на момъка до сватбата. Не е било позволено и двамата да влизат заедно в църква пред венчавката.
Крадене на булката, приставане и пазене на момата
Ако родителите на момичето не са съгласни да дадат дъщеря си на нейния избраник, тя може да му пристане. В такива случаи тя отива в неговия дом, но е добре поне неговото семейство да е съгласно. Когато момъкът е отчаян и не може да спечели избраницата си, тя го отблъсква или семействата им са против и положението изглежда безнадеждно, той може да си открадне булка.
Почти винаги тя се съгласява да заживее с него след „похищението“, тъй като я е срам да се върне у дома или има чувства към годеника си. Друг интересен български сватбен обичай е пазене на момата. След годежа е имало момиче (от семейството на момъка), което неизменно следва бъдещата булка навсякъде. Това е било породено от страх да не би друг да я открадне или някой да осуети сватбата. Честта на момата е била от огромно значение.
Снимка: Posredniknews
В миналото е имало още много сватбени ритуали и обичаи, за които ще Ви разкажем в следваща статия.
Макар и да Ви звучат архаично, те са интересен източник на информация и ни помагат да надникнем в съзнанието на нашите предци. Освен това много двойки обичат венчавки в етно стил и черпят идеи от старите български сватбени ритуали и обичаи.
Без значение дали ще сте модерни във Вашия специален ден или сте заложили на ретро атмосферата, заредете се с позитивна енергия за един неповторим ден.