Месечни архиви: май 2015

1 ЮНИ ДЕН НА ДЕТЕТОБР.139

Съществува специален ден за почти всички от нас: празнуваме Международен ден на майката и жената, Ден на мъжете и Ден на бащата, Ден на влюбените, Ден на семейството и разбира се, Ден на детето. 

Денят на детето се чества в много страни по света. Това е един от най-старите международни празници, който води началото си от Световната конференция за благосъстоянието на децата, състояла се в Женева през 1925 година. Историята не дава информация защо е решено празника да се отбелязва точно на 1-ви юни. 

Според една от идеите, изборът на тази дата идва от Duan Wu Jie, китайски фестивал на лодките – дракони. През 1925 година китайският генерален консул събрал китайски сирачета, за да отпразнуват въпросния фестивал, който се отбелязвал на 1-ви юни, а датата съвпаднала с Конференцията в Женева. 

Първото официално международно честване на Денят на детето обаче е чак през 1950 година. Празникът е отбелязан едновременно в 51 страни по света. От тогава всяка година се отдава почит на децата по цял свят и обикновено на този ден се изнасят речи за детските права, излъчват се детски предавания по медиите, правят се детски партита и всякакви други дейности, свързани с децата.

Международният ден на детето си има и флаг. На зелен фон, символизиращ растеж, хармония, свежест и плодородие, около знака на Земята са разположени стилизирани фигури – червена, жълта, синя, бяла и черна. Това са човешки фигури, символизиращи разнообразието и толерантността. Знакът на Земята, разположен в центъра на флага – това е символ на нашият общ дом.  

тагове:  1 юни, ден, дете

ПОСТАВИ ПОД СЪМНЕНИЯ УСЕЩАНИЯТА БР.137

ne-me-slusha.jpg

За една двойка е изключително важно да изостави токсичните начини за водене на разговор и да се придвижи към искрено споделяне на чувствата. Както вече споменах, излишно е да се отрича онова, което човек изпитва – тези емоции следва да бъдат споделени и съответно приети като факт от другата страна.

Нека сега да поговорим малко за съмнението, което по моему е критичната точка за успеха или провала на едно взаимоотношение не само при семейните отношения, а и по принцип. Под “съмнение” разбирам поставянето на една огромна въпросителна пред наше усещане или мнение, колкото да сме убедени, че сме прави. През годините съм се срещал с някои изключително убедени в правотата си хора, които не осъзнаваха, че именно това поклонение на личното усещане или позиция, се превръща в тяхната тъмна страна и разрушава общуването дори и с най-близките им хора.

„Мъжът ми не ме слуша!“

 

„Дойдох при Вас, за да кажете на жена ми какво трябва да направи, а Вие ми казвате, че аз трябва да се променя” – отправи ми ядосан поглед едър мъж. Не знаех какво да отговоря…

 

“Как може да не вземете страна в тази ситуация?” – нападна ме друга жена, разочарована, че съм показал повече съчувствие към съпруга й, отколкото тя е очаквала.

 

Всъщност чувствата могат да бъдат изключителен предател, още повече в комуникацията между партньорите, където емоциите ни се завихрят, натискат нашите горещи бутони и ни правят взаимозависими на принципа на скачените съдове. Оказали се сред емоционалната буря, тези двойки не можеха да разберат как изобщо е възможно да не са прави и да грешат. Но грешаха… Те не разбираха, че истинската помощ на хората се изразява не в това да ги заведеш на мястото, където искат да отидат, а там, където е мястото на тяхното истинско възстановяване. Разбира се, повечето хора нямат тази емоционална зрялост.

 

Ключът за излизане от това кълбо от чувства и емоции се крие в съмнението. Съмнението, че онова, което чувстваш може и да не отразява реалността. Съмнението, че е напълно възможно твоята категорична позиция да не е най-правата. Съмнението, че е напълно възможно към настоящия момент да си неспособен за трезва преценка посред този бушуващ ураган.

 

Как да развием уменията си за “съмнение”, така че да се вслушаме в гледната точка на другия?

 

  • Стани активен слушател – Научи се да гледаш партньора си право в очите, да отстраниш разсейващите мисли, да не подготяш предварително отговор и да слушаш с “цялото си тяло”;

  • Научи се да се усмихваш – дори и да не ти идва отвътре, подари усмивка на партньора си. Това може да разчупи и най-твърдите ледове;

  • Дай обратна връзка – Използвай изрази като: “Това, което чувам от теб е… Така ли е наистина?”; “Какво имаше предвид с…”.

Овладей изкуството да се съмняваш в себе си и ти обещавам, че ще намериш повече искрени приятели и доволен партньор в живота.

Стоян Георгиев

http://semeistvo.bg/index.php?option=com_content&task=view&id=471&Itemid=29

тагове: съмнение, усещяне

 

СЪРДЕЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ бр.137

За функционирането си мозъчните клетки изискват постоянно набавяне на кислород и глюкоза (веществото, чрез което мозъчните клетки получават енергия) чрез кръвообръщението. Мозъчният инсулт (мозъчносъдов инцидент) се развива когато доставката на кръв до част от мозъка е нарушена, което причинява смърт на мозъчните клетки там. Кръвотокът може да бъде нарушен по различни механизми, основните от които са запушване или разкъсване на артерия.

Видове мозъчен инсулт според причината

•    Запушване на мозъчна артерия (исхемичен инсулт)

Блокирането на кръвотока в мозъчна артерия от кръвен съсирек е най-честата причина за мозъчен инсулт. Частта от мозъка, която се кръвоснабдява от засегнатия кръвоносен съд, бива лишена от кръв и кислород. В резултат клетките от този дял на мозъка започват да умират и частта от тялото, която те контролират, спира да работи. Най-често кръвният съсирек се образува вследствие на разкъсана атеросклерозна плака и стартиралите процеси на кръвосъсирване.

Рисковите фактори за стеснени атеросклеротични кръвоносни съдове в мозъка са същите, които причиняват и стеснени кръвоносни съдове в сърцето и респективно инфаркт на миокарда. Тези рискови фактори са

 •   Високо кръвно налягане

•    Висок холестерол

•    Диабет

•    Тютюнопушене

•   Мозъчен инсулт вследствие на ембол

Друг тип мозъчен инсулт може да възникне, когато кръвен съсирек (тромб) или част от атеросклеротична плака се откъсне, тръгне по посока на кръвния ток и се „заклещи” в някоя артерия в мозъка. Когато кръвообръщението там спре, мозъчните клетки не получават повече кислород и глюкоза, и възниква мозъчен инсулт. Този тип мозъчен инсулт се определя като емболен мозъчен инсулт.

Например тромб може да се образува в сърцето, в резултат от аритмия (нерегулярен сърдечен ритъм), също като и предсърдното мъждене. Обикновено тези тромби остават свързани с вътрешния слой на сърцето, но понякога те могат да се откъснат, да тръгнат с кръвотока (тромбембол) и в крайна сметка да стигнат до някоя мозъчна артерия и да я запушат (емболизъм).

•    Мозъчно кръвотечение (хеморагичен инсулт)

Мозъчно кръвотечение възниква когато мозъчен съд се разкъса и кръвта се излее в околната мозъчна тъкан. Мозъчната хеморагия причинява симптоми на мозъчен инсулт чрез ограничаване на достъпа до кръв и кислород на някои части от мозъка. Също така излятата извън кръвоносния съд кръв може да причини оток на мозъчната тъкан. Отокът и насъбирането на кръв при мозъчна хеморагия повишава налягането в черепната кухина и причинява допълнителни увреждания на мозъка чрез притискането му към стените на черепа, което още повече намалява кръвотока към мозъчната тъкан и клетки.

 

  • Подарахноидно кръвотечение

Арахноидната обвивка е най-вътрешната и рехава обвивка на мозъка. При подарахноидното кръвотечение кръв се събира в пространството под арахноидната обвивка. Кръвта се появява от кръвоносен съд, който се разкъсва или има висока пропускливост през стените си. Често причината е аневризма (ненормално издуване навън на стената на кръвоносен съд). При подарахноидната хеморагия обикновено се получава внезапно и тежко главоболие, гадене, повръщане, схванат врат. Ако не се разпознае и лекува, могат да настъпят тежки неврологични последствия като кома и мозъчна смърт.

•    Васкулит (възпаление на кръвоносните съдове)
При васкулита кръвоносните съдове са възпалени и това причинява намален кръвоток към мозъчната тъкан, вследствие на което се развива мозъчен инсулт.

•    Транзиторна (преминаваща) исхемична атака (ТИА)
ТИА (т.нар. мини-инсулт) е мимолетен мозъчен инсулт, който се понася добре от организма и е обратим. Това е краткотраен епизод (по-малко от 24 часа) на временна увреда на мозъчната функция, която е причинена от намален кръвоток. ТИА причинява загуба на функцията на част от тялото, която се контролира от засегнатия дял на мозъка. Нарушеният кръвоток най-често се причинява от тромб, който спонтанно се образува в мозъчния съд (тромбоза). Също така може да възникне и от тромбемболия (разгледана по-горе). По-рядко други причини за ТИА са кървене и спазъм.

Някои транзиторни исхемични атаки се развиват бавно, докато други се развиват бързо. По дефиниция всички ТИА се разрешават за 24 часа. Мозъчните инсулти изискват по-дълго време от ТИА, за да се възстановят, както и при мозъчните инсулти загубената временно неработоспособност на част от тялото може никога да не се възвърне.
Транзиторната исхемична атака може да възникне веднъж, няколко пъти или да предшества мозъчен инсулт.

При ТИА, развила се от тромб в кръвоносен съд, който кръвоснабдява ретината на окото, пациентът временно може да спре да вижда. Aко ТИА засяга каротидната артерия (най-голямата артерия, кръвоснабдяваща мозъка) може да се появят проблеми с движенията или усещанията на едната страна на тялото, която е противоположна на блокадата в мозъка. Пациентът може да изпита временно двойно виждане, световъртеж, загуба на равновесие, слабост или парализа на части от тялото, невъзможност да говори или да разбира какво му говорят.

Рискови фактори

Най-честите рискови фактори за мозъчен инсулт са:
•    Високо кръвно налягане
•    Висок холестерол
•    Тютюнопушене
•    Диабет
•    Напредване на възрастта

С повишен риск от мозъчен инсулт са и хората с предсърдно мъждене, наличен междупредсърден отвор, болести на сърдечните клапи.

Когато мозъчният инсулт се случи при по-млади хора (на възраст по-малко от 50 години) под внимание трябва да бъдат взети по-редките рискови фактори, като наркотици, разкъсана аневризма, наследствено предразположение към ненормално кръвосъсирване.

 Симптоми

При спиране на кръвотока към мозъчните клетки те спират да работят нормално. Симптомите на мозъчен инсулт зависят от мястото, което е засегнато в мозъка и обхвата на увредена мозъчна тъкан.

Малките мозъчни инсулти може да не причинят изява на симптоми, но въпреки това могат да увредят мозъчната тъкан.

Главните симптоми на мозъчен инсулт са:
•    Внезапна слабост или скованост на лицето, ръката или крака, особено от една и съща страна на тялото. Загубата на възможността за волеви движения или усещане може да бъде частична или пълна.
•    Внезапно объркване или проблеми с говора и разбирането. Понякога слабостта в мускулите на лицето може да причини изтичане на слюнка от устата.
•    Внезапни проблеми със зрението на едното или двете очи
•    Внезапни проблеми с ходенето, световъртеж, загуба на равновесие
•Внезапно тежко главоболие

Какво да се направи при съмнения за мозъчен инсулт?

При внезапна поява на споменатите симптоми, трябва веднага да се извика спешна медицинска помощ. Целта е възможно най-бързо пострадалият да се транспортира до болнично заведение, за да се потвърди или отхвърли диагнозата мозъчен инсулт и да се пристъпи към съответните реанимационни грижи.

Следните действия могат да бъдат от полза докато се изчаква пристигането на линейката:
•    Засегнатият човек трябва да се постави легнал, за да се осигури оптимален кръвоток към мозъка.
•    При сънливост, липса на реакция или гадене, човекът трябва да се постави в странично стабилно положение, за да се избегне задушаване при евентуално повръщане.
•    Не се дават никакви лекарства, тъй като типът мозъчен инсулт не е изяснен и грешният медикамент може да засили увредата.

При съмнения, че някой получава мозъчен инсулт, можете да го накарате да направи следните три задачи:
1.    Да се усмихне – при усмивката лицето трябва да се движи симетрично
2.    Да повдигне двете си ръце – важно е да се огледат мускулите на една от двете страни на тялото за слабост
3.    Да каже просто изречение.

При невъзможност за изпълнение на някоя от тези задачи спешно трябва да се извика екип на Спешна помощ!

http://sarce.bg/disease/%D0%9C%D0%BE%D0%B7%D1%8A%D1%87%D0%B5%D0%BD+%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%83%D0%BB%D1%82/

 тагове: сърдечни, заболявания, мозъчен, инсулт

mumbai’s ancient rock-cut cave temples бр.137

mumbaicaves_mandapeshwar1

“Let’s explore the rock-cut cave temples of Mumbai this Sunday,” a friend suggests excitedly.

“Caves? I have been to Elephanta and Kanheri. Even written about them! Read my post. 🙂 ”

“Hey, there are more, a lot more in the city itself.”

More? I am confused. Where can there possibly be caves in Mumbai. The city is packed with concrete and people, with little space to walk, least of all millennia old caves to have survived. I am wrong.

Hidden within the crevices of Mumbai’s urban jungle is a pulsating vein of its ancient past. A series of rock-cut temples, connected to each other with tunnels and hidden passageways, lace the city’s basalt bed rock.

During the Gupta period, also referred to as the Golden Age of India (320-550 AD), Buddhist monks were traversing the Western Ghats in Maharashtra, building rock-cut temples with prayer halls, dormitories and votive stupas along trade routes. The rock-cut temples in Mumbai, together with Elephanta and Kanheri, form part of this architectural cluster.

These temples have held within their midst nearly every religion the city has known through its history. Conforming to the religious inclinations of the populace, they have worn the mantle of at times a Buddhist, and at others Christian or Hindu places of worship. Today, prayers and rituals continue in their inner sanctums, even as they morph into meeting yet other societal needs.

While the Mandapeshwar caves double up as a cricket field for slum dwellers, Jogeshwari serves as a quiet peaceful space for post-graduate students living in the surrounds to study. Mahakali in the meantime is the playground for children and budding romances, as well as a meeting place for evangelizing activities of political parties.

The Mandapeshwar Caves in Mount Poinsur has the most fascinating history. It started off as a Hindu Shiva temple, got converted into a church by early Christian missionaries and then reverted back into a temple post the Maratha invasion in the 18th Century. The caves are topped by a 16th Century chapel, now in ruins, and the Immaculate Conception church and graveyard from the Portuguese Christian period.

Mandapeshwar literally means Mandap Pe Eshwar, hall of painting of the lord, which is what the cave started off as. Legend claims that the monks built the caves and then hired Persians travelling through the region to paint scenes from Shiva’s life on its walls. But time has taken its toll. The paintings have washed away; the late Gupta Empire styled sculptures of Shiva defaced.

The large mandapa and inner sanctuary, despite this, still see a continuous stream of devotees come in and carry out rituals, unchanged through the centuries.

mumbaicaves_mandapeshwar2

Bas-relief panel of Shiva as Nataraja surrounded by celestial beings in the Mandapeshwar Caves, a hindu rock-cut temple built by Buddhist monks

mumbaicaves_mandapeshwar5

Left: The cave temples were converted into a church by the Portuguese missionaries; Right and below: And later back to a Shiva temple …

mumbaicaves_mandapeshwar3
mumbaicaves_mandapeshwar4
… its journey full circle

The Jogeshwari Caves, my next cave-hopping stop, belongs to the same period (520-550 AD) as Mandapeshwar. These caves are the oldest major Hindu cave temples in India and the largest in terms of length (300 feet X 200 feet). They are also completely encroached by slums; sewage and waste seep into the basalt walls.

A flight of stairs lead down into a huge, dark hall enveloped in colossal pillars and an idol of goddess Jogeshwari, a kuladevi or ancestral goddess to many Marathis, in the centre. But that’s not all to it. Wander, and the cavernous cave gives way to a series of smaller ones lined with idols of Dattatreya, Hanuman and Ganesh.

A young man offers to show me around. I follow him, albeit hesitantly, and what do I find? Countless students deep in study for MBA, MTech or CA exams in the ancient temple porches, behind stone pillars, and on the steps. A few introductions later, I am regaled with details about the cave’s architecture and carvings, and their own personal dreams, both seeming to flow seamlessly as one whole.

mumbaicaves_jogeshwari1
The oldest, and also the largest, Hindu rock-cut cave temple in India—Jogeshwari Caves

mumbaicaves_jogeshwari2
An age-old priest with ancient traditions in a millennia-old temple

mumbaicaves_jogeshwari3
Stories in stone …

mumbaicaves_jogeshwari4

Dvarpals on either side of the door opening into the prayer hall at Jogeshwari

My last stop is the Mahakali Caves in Andheri, a site I often pass by but have paid scant attention to. Also known as the Kondivite Caves, it is a Buddhist monastery comprising 19 cave temples built between the 2nd to 6th Century AD. Most of the caves are viharas or cells for monks, bare and undecorated.

Cave No. 9 is the jewel in the precinct. The largest and one of the oldest caves in the monastery, it is a chaitya or prayer hall with a shrine and stupa unusual in design; both are enclosed in an 8-inch circular wall with a doorway and latticed windows. The right window has a two-line Pali inscription above it which reads, “Gift of a vihar, with his brother by Pittimba a Brahman of the Gotamas gotra and inhabitant of Pachi Kama.”

The adjacent cave wall is carved with seven depictions of Buddha and figures from Buddhist mythology. I get goose bumps just looking at the classical figures and stylized lines characteristic of Gupta period sculpture, 1,500 years on.

mumbaicaves_mahakali1

Cave No. 9, chaitya: Carved panel of Buddha with attendants and other figures

mumbaicaves_mahakali2

The stupa, enclosed in a wall in the chaitya; Right: A series of 15 caves dating to the 2nd Century line the south-east side, the four caves in the north-west are from the 4th to 5th Century

mumbaicaves_mahakali4

A charming engraving of a stupa on the walls of one of the later caves. My new friends happy to pose for me

mumbaicaves_mahakali3
Cave No. 14

So dear reader, there is much more to Mumbai than what one expects, at the most unexpected turns and most blatantly obvious roads. Now you know why I keep falling in love with this city, time and again. 🙂

Travel tips:

  • The three caves are open to the public and do not have any entry charges.
  • They can all be explored in one morning. Leave early to escape Mumbai’s harsh sun.
  • Try and combine a visit to the caves at Mandapeshwar with the Franciscan 17th Century Marian Sacromonte above it on Mount Poinsur. You will not be disappointed.
  • The best way to commute between the three caves is by auto rickshaw which are readily available.
  • The Archaeological Survey of India looks after the caves. This has helped to keep encroachment at bay. There are, unfortunately, no publicity or information materials available. Talk to the locals instead. They have far more interesting stories to share than a printed sheet of paper could ever contain.

https://returnoftheprodigal.wordpress.com/2015/04/24/mumbai-temple-caves/

НАУКА ЗА ХРАНЕНЕ СТИЛ ДЗЕН бр.137

Наука за храненето в стил дзен

 

Привържениците на микробиотиката и в частност на микробиотичното хранене са убедени, че болестите идват заради нарушената вътрешна хармония на човека и дисбаланса с външния свят. А тези нарушения могат съвсем спокойно да се поправят с помощта на правилното хранене.

Според принципите на микробиотиката всички явления, предмети и организми в нашия свят са носители на една от двете енергии – ин и ян. И единствено тяхното равновесие ни подарява здраве спокойствие и хармония. А що се отнася до храната, то според поддръжниците на микробиотиката, човек трябва да приема такава храна, в която енергията на ин и ян да е максимално уравновесена.

Продуктите, които привържениците на микробиотиката не консумират:
Чист ян: яйца, месо, хайвер, тиква, моркови, хрян, магданоз, градински чай, цикория, женшен и др.
Чист ин: захар, лимон гъби, краставици, фасул, картофи, патладжан, сметана, маргарин, оцет и др.
За да създадат баланс, те ги комбинират и най-важното – дъвчат всяка хапка по 50 пъти.
7 нива на хранене в микробиотиката:
–          1-ви ниво: Всекидневно в менюто ви трябва да присъства съотношението: зърнени храни – 40%, зеленчуци – 30%, месо и месни продукти – 20%, супи, освен гъбена – 10%.
–          2-ро ниво: Зърнени храни – 50%, зеленчуци – 30%, месо – 10%, супи – 10%.
–          3-то ниво: Зърнени храни – 60%, зеленчуци – 60%, супи – 10%. Тук месото се изключва напълно.
–          4-то ниво: Зърнени храни – 70%, зеленчуци – 20%, супи – 10%.
–          5-то ниво: Зърнени храни – 80%, зеленчуци – 20%, при петото ниво и със супите е свършено завинаги.
–          6-то ниво: Зърнени храни – 90%, зеленчуци – 10%
–          7-мо ниво: Рационът на 100% се състои само от зърнени храни.
Кой колко дълго може да стои на този режим – сами си решавате.

Но не бива да пропуснем, че въпреки популярността на микробиотиката, особено на запад, диетолозите остро я критикуват, а има и такива, които откровено я наричат „ерес“ в чист вид.

http://jenitednes.info/

тагове: наука, хранене, стил, Дзен

 

ВИТАМИН Ц БР.137

Той зарежда с енергия, засилва имунната  защита,противодейства на настинките и …..още много други безспорни качества  витамин С притежава,учените продължават да изследват.

1.Активизира умствената дейност.

2.Подобрява дихателния капацитет, пречи на освобождаването на хистамини-субстанции,които „отключват” алергиите, и  облекчава асматични кризи.

3.Предотвратява образуването на катаракта(перде).

4.Гарантира потомство на силния пол, тьй като увеличава обема на спермата и повишава подвижността на сперматозоидите.

5.Пречи на развитието на пародонтити.Благодарение на витамина кръвотечението от венците намалява.

6.Ограничава риска от развитието на сърдечносъдови  заболявания.Витаминът противодейства на хроничното възпаление на стените на артериите,спира процеса на тяхното втвърдяване, не допуска  образуването на плаки. Освен това понижава нивата на лошия холестерол,кръвното налягане и кръвната захар.

7.Не допуска  да се стигне до муслулна треска след  голямо физическо натоварване или интензивно спортуване

8.Ускорява зарастването на рани.

9.Жените, които консумират големи количества продукти, източник на витамин С, се радват  на по-високо ниво на адипонектина-хормон, разграждащ тлъстините./jenitednes.info

http://jenitednes.info/  

тагове: витамин ц, нашето, здраве

КИМЕРИЙСКИЯТ ЕЗИК НА ДРЕВНИТЕ БЪЛГАРИ БР.137

 Учените отдавна са констатирали, че развитието при езиците и развитието в обществото, са две съвсем различни неща. Не може да се каже, че един език е по-съвършен от друг, а що се отнася до старостта на един език, за това си има цял езиковедски дял, който изследва диахронните процеси.

В областта на индоевропейското езикознание е направено предоволно. Въпросът имат ли право историците да използват езикознанието за исторически цели, е резонен като въпроса имат ли право историците да използват генетиката за исторически цели?

Отговорът е „да, но като помощни дисциплини на историята„. Историческият пантюркизъм е изцяло глотогенетичен, т.е. подменя историята с езиковедски изводи. Опитът генетиката да подмени историята, е също непрофесионален, но за зарибяване на лаици, е важен за стратезите на псевдо-теории в историята.

С други думи, историците имат право, но внимателно, да търсят исторически изводи, чрез езикознание и генетика. В този смисъл и аз предлагам да се помисли, след като българският език е граматически различен от всички славянски езици, може ли това да е основание за отговори по отношение произхода на българите?

 

„Старобългарски“ (църковно-славянски) се нарича писменият език накултурните паметници след ІХ в. В България, а към ХІІ/ХІІІ в.в. вече става ясно, че българската жива реч е доста по-различна от писменият старобългарски, който е славянски….

Още през ХІІ в. става ясно, че българската реч е граматично различна от славянската реч, като основна и генерална разлика е, че българския език е аналитичен (т.е. без падежи).

Българският език и днес граматично е различен, спрямо останалите славянски езици, понеже независимо от близката лексика с тях, (а и с останалите индоевропейски езици) няма падежи, каквито има в останалите славянски езици…

Всъщност, само българския и неговия диалект  македонския, са без падежи…

Учени като траколозите Вл. Георгиев, Дуриданов, Данов и др. отдавна са обърнали внимание, че между славянския и тракийския езици  има близост, но нашият български аналитичен език не е нито славянски, нито тракийски, ето защо е важно да потърсим кой е бил древнобългарския, тъй като вече знаем, че произхода му е индоевропейски, а не тюркски.

Такъв индоевропейски език, според Леман-Хаупт е бил кимерийския…

 Според Леман-Хаупт, кимерийският език е „изгубено звено“ между тракийския и иранския езици (Lehmann-Haupt С. F., Armenien einst und Jetzt, Bd 1-2, В.-Lpz., 1910-31; Geschichte des alten Orients, Stuttg., 1925; Corpus inscriptionum Chaldicarum, Bd 1-2, В., 1928-35).

vdi3.igh.ru/index.php/article

Асирийското название Šandakšatru — името на кимерийски цар от VІІ в. пр.н.е., съответства и e с общ корен с утигурското име Сандилх, а така също с българското име Сандоке, претеника на Борис І на събора от 870 г. в Константинопол.

Кимерийското име Дугдам/Тугтам има аналог в името на българския цар Токту(м).

Кимерийският език все още чака своето задълбочено проучване, твърди кимеролог № 1 днес –  Иванчик А. И. Киммерийцы. М., 1996.

Съгласно Георг Холцер [Prof. Dr. Georg Holzer. Entlehnungen aus einer bisher unbekannten indogermanischen Sprache im Urslavischen und Urbaltischen (=Sitzungsberichte der Philosophisch-Historischen Klasse der österreichischen Akademie der Wissenschaften, 521. Band), Wien 1989 (Habilitationsschrift). Das Erschließen unbelegter Sprachen. Zu den theoretischen Grundlagen der genetischen Linguistik (= Schriften über Sprachen und Texte, hrsg. von G. Holzer, Bd. 1), Peter Lang, Frankfurt am Main/ Berlin/ Bern/ New York/ Paris/ Wien 1996.georg.holzer@univie.ac.at; Seite an der Universität Wien;http://www.oeaw.ac.at/balkan/] съществува отделно индоевропейско разклонение, което той отъждествява с кимерийския език.

 

Проф. Холцер посочва, че при редица балтийски и славянски думи е нарушено съответствието с индоевропейския, което ще рече, че те заемат от някакво отделно индоевропейско разклонение.

Слав. *poto (> рус «путы») и лит. pantis (путы) — по правилата на заемането и съответствието трябва да се съотнасят с и-е *pent-, но такъв корен няма в индоевропейския. Има *bhendh- («связывать»), откъдето нем. binden (связывать), > нем. Band (лента) > рус. бант. Слав. *tes-to (тесто)прилича на причастие от и-е *dheigh- (месить тесто, ср. нем Teig), но корен*teik- в и-е също няма. Слав. *trotъ, лит. tranas (трутень), но в индоевропейския названието „трутня“ се възстановява не като *tron-, а като *dhron- (напр., гръцкото. θρώναξ — дронас). И т.н.

Всичко това дава основание на проф. Холцер да твърди, че това голямо количество отклонения от стандартната индоевропейската система, само по себе си образува система, която той свързва с кимерийския език.

Да си припомним как славянския език се появи до българско-кимерийския в миналото.

          Създаването на писменият славянски език от бр. Св. Св. Кирил и Методий е исторически факт. Техните ученици намират прием в България при цар Борис І. До този момент дипломацията на Борис І е успяла вече да създаде собствена архиепископия, вследствие решението VІІІ Вселенски събор през 870 г. И Константинопол дава български архиепископ, но БорисІ продължава делото по автономия на българската църква, като въвежда с помощта на Кириловите ученици като църковно-писмен език в литургията на новоучредената Българска архиепископия, славянския….

Славянския явно е бил много близко лексически до кимеро-българския, който обаче се е различавал граматично от него…

След ХІІ/ХІІІ в.в. вече се оказва, че се пише по начин, по който не се говори…Пише се на славянски, а граматиката клони към безпадежност.Речта на българските поданици, все повече се отдалечава от изкуствено въведения писмен славянски, който има много падежи и разни двойствени числа…

Патриарх Евтимий прави цяла книжовна реформа през ХІV в., за да върне писмения в правилата на кирило-методиевата книжовна норма, но не успява, българската граматика надделява…

Граматикът Константин Костенечки, ученик през ХІV в. на патриарх Евтимий, също не успява в България с реформа на езика, която да върне старата чиста падежна норма но най-изненадващо успява в Сърбия, където хората, понеже са славяни, си говорят с падежите и няма „нарушение словесъ“….

И така, българския език е очевидно лексикално близък до славянския, но не и граматично…Историческата граматика и диахронните особености на един език, са нещо което не може да се случи просто ей така и за нула време…

Делението в историческата граматика на българския език на„старобългарски-среднобългарски-новобългарски“ е изкуствено, и то е направено за да се твърди, че българския е славянски, но е единствения славянски, който се развира от синтетизъм (падежи) към аналитизъм.Единствено акад. Вл. Георгиев имаше доблестта да се опълчи и да каже, че нашият писмен език има само два етапа на развитие, а не три, както и до днес се учи в университетите…..

Първият етап е писмения старобългарски преди ХІІ/ХІІІ в. в. А вторият етап, е въвеждането, при това видимо, на аналитизъм в писмения български след ХІІІ в…..

– След ХІІ в. българския език е коренно различен, с изключение на лексиката, която е индоевропейска и славянска, а много от думите са явно коренно български.

– След ХІІ в. старата падежна система рухва, но това не се случва в останалите славянски езици.

– След ХІІ в. езика демонстрира здрава членна форма, т.е. определителният член е специфично българска особеност и различава българския от останалите славянски езици.

– След ХІІ в. инфинитивната форма е различна, с „да“ конструкция: напр. (искам) да ида.- След ХІІ в. старите форми на степенуване изчезват и виждаме съчетания на „по“ и „най“ с прилагателна форма (по-добър, по-лош, най-добър, най-лош).- След ХІІ в. бъдещето време се изразява различно, с частица „ще“ (ше, че, ке, жъ) и определена глаголна форма, напр. „ще ида“, а не както преди „ПОИДЪ“ или „ХОШТИ ИТИ“.- След ХІІ в. се оказва, че българския, за разлика от славянските езици, има сложна глаголна система от темпоралност на свършени, несвършени, минало време в бъдеще и т.н. глаголни времена, които днес са ужас за всеки чужденец, който учи български. Дори има и „преизказна форма“: „Казват, че написал в блога“, от което става ясно, че някой е казал за трето лице нещо, което може да бъде експлицирано без да се верифицира подлога. („Бил съм бил пил.“) Подобен изказ в славянските езици не може да съществува без подлога…

– След ХІІ в. навлизат местоименни конструкции от вида „мене ме, мене ми, тебе те, тебе ти и др.“ Напр.: „Тебе те е страх, Тебе ти е кеф…Мене ми се пише, Мене ме е страх“…- След ХІІ в. няма двойствено число, а бройната форма за съществителните от м.р. мн.ч. се формира с един звук „а“: „един бор, два борА, един стол, два столА“…- След ХІІ в. имаме окончание „ове, ови“ при едносрични имена на м.р.: „кум, кумове, сват, сватове“.- След ХІІ в. имаме „а“-спрежение: „гледам, гледаш, давам, даваш…“

– След ХІІ в. имаме притежателни местоимения: „негов“, техен, нихен, нихни“, които при славянските езици са си родителен падеж и няма такова нещо като в българския…

Защо търсим древнобългарския в кимерийския, след като имаме толкова малко езикови данни? Отговорът е: имаме много исторически данни, че българите са по произход кимерийци. В нашата историческа наука официално е доказано, че утигури и кутригури са българи, ето защо въпрос на коректност е да се посочи и произхода им от кимерийците.

Така няма да блуждаем повече, а ще имаме разчетен шифър на българския произход и език.

Просто е, но само истинските българи го искат.

За съжаление, антибългарите са много:  македонисти, тракедонисти, русофили и тюркофили искат да нямаме истинска история и идентичност, за да ни погубят. Те разполагат с много ресурси и влияние, с голяма кохорта еничари и дс-агенти.

Трудно е да запазим историята си, Бог да ни е на помощ!

В древността огромен брой хуни, които тогава наричали кимерийци, живеели по тези местности, за които стана дума, и един цар стоял начело на тях. После над тях властвал цар, който имал двама сина, от които единият се казвал Утигур, а другият – Кутригур. Когато баща им починал, двамата си поделили властта и нарекли поданиците си по свое име. И по мое време едните се наричаха още утигури, а другите – кутригури. Всички те  живеели на едно и също място, имали едни и същи обичаи и начин на живот, и не общували с хората, които били на западната страна на Меотида  (Азовско море – бел. ред.), защото те никога не били ходили отвъд  тези води и нямали представа, че могат да ги пресичат;  имали някакъв страх от това толкова лесно начинание и даже не се опитвали да пробват. На отсрещната страна на Меотида и до Черно море живеели така наречените готи-татраксити […], значително встрани от тях били готите-визиготи, вандалите и всички останали готски племена. В предишните времена те се наричали също скити, понеже всички племена заели тези места се наричали с общото име скити, а някои били наричани савромати, маланхлени. По техните разкази, ако  легендата е вярна, един път няколко млади кимерийци гонели с техните кучета сърна по време на лов, но тя навлязла във водата. Младежите обладани от хъс, обхванати от страст или пък подведени мистериозно от  волята на божество, се втурнали след сърната и заедно с нея стигнали до отсрещния бряг. Там преследваното животно в миг изчезнало [Кой може да каже как е било точно? Според мен, животното имало само тази цел да причини нещастие на живеещите по този бряг варвари.], но младежите, които претърпяли неуспех в лова, успяли в друго: открили неочаквани възможности за битки и трофеи. Върнали се те възможно най-бързо при своите и уведомили всички кимерийци, че водите не са пречка и са преодолими. И тогава целия народ се въоръжил и преминал на отсрещния бряг. По това време вандалите  се били изнесли от тези места и се утвърдили вече в Либия, а визиготите се заселили в Испания. Тогава кимерийците внезапно нападнали живеещите по тези равнини готи и много от тях убили, а другите обърнали в бягство. Онези, които можели да бягат, взели децата и жените си и напуснали родните си места и през р. Истър (Дунав – бел. ред.) стигнали до земите на римляните. Те причинили в началото доста зло на живеещото тук  население, но след това с позволението на императора се заселили в Тракия“ (Прокопий Кесарийски от VІ в.. Войната с готите, кн.ІV.5).

 

…………………………………………………………………………

Г.С.Раковски. Българска старина., 1865 г., с. 200

Кирил Милчев

тагове: кимерийски, език, древни, българи

НАЙ-ДЪЛГИЯТ ЕЗИК В СВЕТА БР.137

ПРИНАДЛЕЖИ НА АДРИАНА ЛЮИС  

Slider

Aдриана Люис е 18-годишна американка, живееща в Мичиган (град Twin Lake), която е претендент за титлата Човек с най-дългия език в света.

Дължината на езика и е повече от десет сантиметра, което позволява на момичето, например, лесно да си оближе не само носа, което могат много хора на планетата, но също така и очите, брадичката, лактите и други части на тялото.

Благодарение на интернет уникалният език на Адриана се превръща в световна знаменитост, и затова американката вече мисли как да попадне в Гинес. Защото днес най-дългият официално регистриран език в света е 9.9 см, което е малко по-малко от дължината на езика на Адриана.

http://bg.checkonline4you.com/naj-dalgiyat-ezik-v-sveta-prinadlezhi-na-adriana-lyuis

тагове: дългият, език, света, Адриана Люис

МОГАТ ЛИ МИСЛИТЕ ДА ВЪЗДЕЙСТВАТ НА СЪБИТИЯТА? БР.137

mind

1. Има ли вселената закони? Разбира се – науката ги открива.

2. Можем ли ние да нарушим тези закони? Не. Ние можем да скочим от сграда и да умрем или да се разболеем, но не законите са нарушени, а ние.

3. Може ли вселената да мисли за себе си? Ние знаем, че най-малко една част от нея може: ние можем. Не е ли разумно да заключим, че и цялата може?

4. Безразлична ли е вселената към нас? Възможно ли е това? Ние сме част от нея и това отговаря и за нас.

5. Ние изцяло добри или лоши сме? Когато сме в близък допир със себе си – в медитация – ние не сме способни да навредим на нищо и сме способни на огромно количество добро.

Най-добрата дефиниция, която е за действителността е, че това е един сън, който всички ние споделяме. Ние имаме само най-слаби представи за това, което е действително. Това, което възприемаме, начина по който виждаме нещата са до голяма степен за наше собствено удобство. Нещата от разстояние не са реално по-малки и твърдите неща не са реално твърди.

Всичко е енергия.

Разликата между цвят и звук, между космичен лъч и телевизионна картина е в честотата или какво енергията прави и колко бързо.

http://bg.checkonline4you.com/mogat-li-mislite-da-vazdejstvat-na-sabitiyata/

тагове: мислите, събития

8 ПРИЗНАКА, ЧЕ СТЕ ЕМПАТ БР.138

empat

1) Разбирате емоциите на другите, дори когато те не ги показват.
2) Не се чувствате добре сред тълпите от хора.
3) “Знаете” неща, дори и когато нямате и грам доказателство за това.
4) Казвали са ви, че сте чувствителен.
5) Знаете, че ви лъжат, дори когато не можете да го докажете.
6) Чувствителни сте към светлини, звуци, миризми или докосвания.
7) Избягвате да гледате телевизия, насилието ви отвращава.
8) Инстинктивно избягвате енергийните вампири ( хората, които “смучат” от енергията ви).

*Емпатията или съчувствието е способността на човек да съпреживява емоциите, чувствата и мислите на другите. Степента на емпатия е строго индивидуална, като съществуват и различни видове емпатия според начина, по който другият индивид е разбран — когнитивна, емоционална, интелектуална. Емпатията стои в основата на градивното социално общуване и води до формирането на алтруистично поведение.

http://bg.checkonline4you.com/8-priznaka-che-ste-empat/

тагове: 8 признака, емпант